Martina Bakker-Schaafsma geb. 14-7-1947 te Marssum bij Leeuwarden

Ik ben opgegroeid met "stil zijn". Mijn vader had zijn werkkantoor in de voorkamer en ontving daar mensen. Mijn moeder hield ons stil met tekenen en schilderen, gedichten overschrijven, brieven schrijven, meedoen met puzzels, etc. In het weekend mocht ik in het kantoor spelen, teksten bij de tekeningen typen en spelen met mijn poppen onder het bureau. We maakten grote poppen in het bed van logees, bouwden tenten in de tuin en een klomp werd versierd met madeliefjes en tulpenblaadjes om daarna te laten varen. De oorlogsramen met golven prikkelden de fantasie.

Na drie jaar kweekschool volgde ik vanaf 1969 en in de 70-er jaren de 3e graads lerarenopleiding voor textiele werkvormen en handenarbeid. Ik kreeg toen o.a. de opdracht om een stoel uit elkaar te halen en deze te transformeren tot een nieuw object. Daarmee was mijn fascinatie voor stoelen in de kunst gewekt. Stoelen is een zelfstandig naamwoord en ook een werkwoord nl. gegrond zijn en aarden.

Vanaf 1983 beheerde ik het natuurkampeerterrein 't Rentmeesterke en kookte creatief in het bijbehorende vegetarisch eethuis in Geesteren. Ik had wel steeds het idee om bijzondere stoelen te maken voor het terras, maar de tijd en drive ontbraken om die naast mijn bezigheden te realiseren. In de winter begon ik wel met van alles maar maakte niets helemaal af.

Voor mijn 65e verjaardag wilde ik toch mijn idee met stoelen uitwerken en dat resulteerde in 2012 in 12 stoelen, steeds naar de letterlijke betekenis uitgevoerd. De tuinstoel met een tuintje en vijver met goudvissen als zitting. Daar begon het mee. De wipstoel "wipt", dpaddenstoel is met gedroogde, platgereden en gelamineerde padden, de rood met witte stippen is van papiermaché padden), de schopstoel met schoppen als poten van de stoel en schopt met zijn voetbalbeen, de hangstoel hangt.

Het resultaat was van Pasen tot 15 juli te zien in een familie tentoonstelling bij de Galerie Erve de Wezel in Diepenheim, samen met Jaap Bakker, Arnoud Bakker en Hinke de Jong Schaafsma.

29 april-6 mei Kunst bij Ludwig inZwillbrock (D) samen met Jaap Bakker, Ida Roekevisch, John en Anna Brandsen.

augustus in een groepsexpositie "in de tuinen van Geerdink" in Neede

De "Love seat" kwam door de eerste selectie bij de Zomerexpo 2012 met als thema LIEFDE. Deze love-seat is bedekt met origami-hartjes, gevouwen van de bijsluiters van de medicijnen, die ik moest gebruiken na een hartinfarct in 2006. (vanaf het begin had ik alle bijsluiters bewaard om er ooit een hart-object van te maken, dit was n.a.v. het boek "Sadako wil leven". Zij moest na de nucleaire ramp in Hiroshima 1000 kraanvogels vouwen om te overleven). Ik blijf van de bijsluiters hartjes vouwen. Door het vouwen van die hartjes kan ik de  weerzin tegen al dat medicijnengebruik transformeren naar een hoger doel als middel in de kunst.

2013 was het jaar van papiercollages. Wanden, tafels, kasten, deuren werden beplakt met bloemen. Daar word ik blij van. Schalen van karton en kranten.

2014 was het jaar van de sieraden. Gekregen  placemats en tafelloper van vilt waren het uitgangspunt voor de halssieraden.

oktober 2014 maakte ik de eerste bloem van oesterschelpen, iedere oesterschelp is anders en zo mooi dat het verslavend is om ze te zoeken op het strand in Groet

2015 was het jaar van de judaspenning. Jaap haalde Jezus voor zijn kunst van de kruisen, die afgedankt in de kringloopwinkel lagen en ik "knoop"te er de judaspenning (bloedgeld) kransjes op. Eentje heb ik later in de Heilige Stoel verwerkt. Blokken uit de blokkenkist werden i.c.m. de judaspenning hangers als kerstversiering. Lampen en installatie.

2016 was het jaar van het afmaken van begonnen werken wat deze keer resulteerde in een  familieëxpositie bij de Galerie Statenhoed in Twello.

hieronder een deel van de installatie van rode bloemen in de tuin van de Statenhoed. Daarna zijn ze verwerkt in een "Bloementafeltje" en in Groet weer gebruikt tijdens de kunstroute SCHIK

2017  plantaardig papier scheppen

"de Buitenvrouw" in de expositie "Boeren burgers en buitenlui" in de Weemhof

   

2018 voor het eerst gevilt i.v.m. onderdelen voor het object, "Kwetsbare aarde", in te leveren voor de kunstwedstrijd van B-ART met het thema "Over grenzen"  Hoewel ik nooit heb willen vilten, merk ik hoe ontspannend het is en omdat ik toch nog genoeg wol heb, heb ik nog objectjes gemaakt i.c.m. het glasachtige effect van afgedankte CD's ("er zit muziek in") en ik experimenteer met  kombuchaleer, van de gedroogde zwammen die gevoed zijn door thee met suiker (veganistisch leer). Zo ontstaat er weer een heel nieuw beeldmateriaal.

2019 Deelname aan  B-ART kunstroute met Pinksteren 


martinajaapbakker@gmail.com

www.groeten-uit-groet.nl